Nasze aktualności

pozycja do spania ciężarnej

Jaka pozycja do spania w ciąży jest najlepsza?

Rosnący podczas ciąży brzuch z czasem staje się po prostu uciążliwy: nie tylko utrudnia ubranie butów i zapięcie spodni, ale zdarza się, że nie pozwala też zasnąć. Wiele przyszłych mam oczekując na rozwiązanie skarży się na bezsenność, która może wynikać z wielu różnych czynników, takich jak nacisk na pęcherz, ruchy maleństwa oraz… nieprawidłowa pozycja przy zasypianiu. To jaką kobieta przybiera pozycję spania w ciąży ma duże znaczenie - jak leżeć w łóżku, by nie zaszkodzić dziecku?

Ciąża a spanie na brzuchu

Często kobiety na wieść o ciąży, w obawie o zdrowie rozwijającego się w ich ciele małego człowieka, zastanawiają się, czy wciąż będą mogły spać na brzuchu. Wątpliwości budzi również fakt odpoczywania w takim ułożeniu jeszcze przed dowiedzeniem się o ciąży. Spokojnie, Matka Natura skonstruowała kobiece ciało tak, aby w tym szczególnym okresie samo chroniło macicę i znajdujący się w niej płód - narząd ten otacza bowiem od zewnątrz kość łonowa, dlatego nacisk wywołany przez leżenie na brzuchu oddziałuje tylko na nią, a płód, który znajduje się dodatkowo w worku owodniowym, nie odczuwa działania żadnej siły z zewnątrz. Natomiast w późniejszych miesiącach, od drugiego trymestru, gdy rozmiar i masa dziecka zaczynają się szybko zwiększać, spanie na brzuchu będzie dla przyszłej mamy niewygodne przez jego rozmiar, więc naturalnie zacznie ona obierać inne, bardziej komfortowe pozycje do spania w ciąży.

Sen na lewym boku podczas ciąży

Popularna jest opinia, że w zaawansowanej ciąży należy spać na lewym boku. Dlaczego? Wiąże się to z budową anatomiczną ludzkiego ciała - wzdłuż kręgosłupa biegną dwa duże i ważne naczynia krwionośne, aorta i żyła główna, a dla prawidłowego funkcjonowania organizmu konieczne jest zapewnienie drożności obu z nich. Podczas spania na plecach, w zaawansowanej ciąży, macica powoduje ucisk na żyłę główną (z racji swojej budowy jest ona mniej sprężysta niż aorta) i zmniejsza tym samym przepływ krwi, co w efekcie może prowadzić do nudności czy też pojawienia się mroczków przed oczami. Na szczęście ciało szybko da znać, że dane ułożenie jest dla niego niekomfortowe i zmusi kobietę do zmiany pozycji do spania na wygodniejszą, czyli na lewym lub prawym boku, bo, wbrew niektórym opiniom, sen na prawej stronie jest również zdrowy! Co więcej, leżenie w jednej pozycji przez całą ciążę może mieć negatywny wpływ na rozwój dziecka i prowadzić do asymetrii ułożeniowej, która wymaga rehabilitacji w okresie niemowlęcym.

Sposoby na komfortowy sen w ciąży

Aby zwiększyć komfort snu kobiety w ciąży poleca się zakup specjalnych poduszek o wydłużonym kształcie zbliżonym do rogala. Dzięki odpowiedniemu jej ułożeniu i dopasowaniu do krzywizn ciała kobieta może ułożyć się w wygodny sposób. Jest to też dobre rozwiązanie dla ciężarnych, które nie lubią spać na boku, bowiem odpowiednio podłożona pod plecy poduszka minimalizuje nacisk macicy na naczynia krwionośne w ułożeniu na wznak, w związku z czym odpoczynek w pozycji półleżącej również jest możliwy. Na zdrowy i efektywny sen w czasie ciąży mają wpływ też inne niż ułożenie ciała czynniki. Ważne jest zachowanie aktywności fizycznej w formie ćwiczeń w domowym zaciszu lub krótkich spacerów, ponieważ zapewnia to odpowiednio wysokie dotlenienie organizmu, ułatwia też powrót do pełnej sprawności już po porodzie. Na kłopoty z obolałym ciałem i bezsennością dobre będą relaksujące kąpiele - ciepła woda sprzyja rozkurczaniu się mięśni a kojąca temperatura ułatwia zasypianie.

Ogólnie przyjęte standardy przez krajowe i międzynarodowe organizacje zrzeszające specjalistów w zakresie ginekologii oraz położnictwa sugerują, że ułożenie ciała kobiety podczas snu nie ma dużego znaczenia w początkowych miesiącach ciąży, czyli w pierwszym i drugim trymestrze. Natomiast w końcowym etapie oczekiwania na potomstwo najlepiej spać na zmianę – raz na prawym, raz na lewym boku z lekko podkurczonymi nogami. Ale tak naprawdę nie istnieje jedna, idealna pozycja, która okaże się komfortowa dla wszystkich przyszłych mam. Najważniejsze to zaufać swojemu ciału, które na pewno zasygnalizuje, jeśli dane ułożenie będzie nieodpowiednie dla funkcjonowania organizmów matki i dziecka.

Polub nas na Facebook'u!

Dane kontaktowe

Zadzwoń lub napisz, z przyjemnością rozwiejemy wszystkie Twoje wątpliwości i odpowiemy na pytania związane z naszą ofertą.

Adres: ul. Hynka 30 80-465 Gdańsk
Tel. 535 911 195
Email: pozmedik.biuro@gmail.com

My na mapie

© POZMEDIK 2018 . Wszelkie prawa zastrzeżone Tworzenie stron WWW Inter Web