Nasze aktualności

ból kręgosłupa w ciąży

Sposoby na ból pleców w ciąży

Ból pleców oraz problemy z kręgosłupem to jedne z najczęściej wymienianych dolegliwości kobiet podczas ciąży. Wiele przyszłych mam zmaga się z tymi problemami nawet codziennie. Czym są one spowodowane i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Przyczyny bólu pleców w ciąży

Ból pleców w czasie ciąży może mieć kilka źródeł, które różnią się od siebie w zależności od trymestru, w którym znajduje się przyszła mama. W pierwszym trymestrze przyczyny nie są do końca wyjaśnione, jednak wiele osób uważa, że dyskomfort jest odczuwany z powodu zmian hormonalnych, związanych z zagnieżdżeniem się zarodka w macicy. Ból krzyża w ostatnich tygodniach I trymestru mają źródło w rozciąganiu się więzadeł macicy oraz rozluźnianiu się chrzęstno-kostnej tkanki miednicy. Dzieje się tak, ponieważ organizm przygotowuje miejsce w brzuchu dla rosnącego dziecka. W drugim trymestrze ciąży ciężar, który często pojawia się pod postacią nawet kilkunastu dodatkowych kilogramów, niestety bardzo skutecznie wpływa na odczuwanie bólu i dyskomfortu. Wpływa na to fakt, że rozkłada się on nierównomiernie. Najczęściej na brzuchu oraz na piersiach kobiety, co powoduje zmianę środka ciężkości. Przyszła mama podświadomie odgina się wtedy do tyłu, aby zachować równowagę. Taka pozycja pogłębia krzywiznę kręgosłupa oraz zwiększa napięcie mięśni, sprawiając większy ból. Trzeci trymestr charakteryzuje się wytwarzaniem dużej ilości relaksyny w organizmie mamy. Jest to hormon, który odpowiada za rozluźnienie więzadeł miednicy, dzięki czemu kobieta jest w stanie urodzić dziecko przez kanał rodny. Jak łatwo się domyślić, relaksyna działa na wszelkie więzadła między kręgami, w tym kręgosłupa, co powoduje, że kobieta musi wkładać więcej siły w utrzymywanie całego ciała. Dodatkowo, duże już dziecko w brzuchu, bardzo często napiera na odcinek lędźwiowo-krzyżowy a ucisk powoduje ból.

Jak radzić sobie z bólem pleców

Ważne jest, aby nie przeciążać organizmu i siedzieć bądź leżeć w każdej możliwej sytuacji. Kiedy się stoi, powinno się postawić jedną nogę wyżej np. na podnóżku bądź schodku i systematycznie ją zmieniać. Także istotne jest przerzucenie się z toreb na ramię na plecaki, które pozwolą wyprostować kręgosłup. Warto zwrócić uwagę także na pozycję, w której się śpi. Najlepiej jest zasypiać na lewym boku z małą poduszeczką włożoną między kolana. Działa to zbawiennie na biodra oraz dolny odcinek kręgosłupa. Jeżeli chodzi o przedmioty, które wspomagają kobiety w walce z bólem pleców podczas ciąży, to zdecydowanie warto zakupić pas ciążowy, który pomaga utrzymywać ciężki brzuch z bobasem w środku w odpowiedniej pozycji i odciążyć kręgosłup mamy. Pomagają równie oklejania, warto się zatem wybrać do fizjoterapeuty.

Ćwiczenia w domu na ból kręgosłupa

Regularne wizyty na basenie pozwalają na sprawne odciążenie kręgosłupa. Pływanie, szczególnie żabką i na plecach, działa jak dogłębny masaż leczniczy. Także bardzo delikatne ćwiczenia cardio oraz spacery przez cały czas trwania ciąży, mogą uchronić od ataków bólowych. W domu warto wykonywać ćwiczenia, które wzmocnią plecy. Zaliczyć do nich można koci grzbiet, który polega na uklęknięciu na czworaka, rozstawieniu kolan oraz dłoni na szerokości bioder. W trakcie wdychania powietrza trzeba zaokrąglić plecy ku górze, unieść głowę i ścisnąć pośladki. W takiej pozycji dobrym ćwiczeniem jest także wyciąganie równocześnie na wprost ręki oraz jednej nogi do utworzenia linii prostej, wytrzymanie kilku sekund i zamiana strony.

Istnieje wiele różnych sposobów na zmniejszenie natężenia odczuwania dyskomfortu podczas ciąży, warto wszystkie wypróbować i zdecydować się na najlepszy dla siebie. Trzeba także pamiętać, że taki stan jest przejściowy, a dzięki wytrwałości kobieta pozwala przyjść na świat nowej jakże cudownej osobie. W bardzo poważnych przypadkach można sięgnąć po paracetamol, jednak tylko wtedy, gdy wszystkie naturalne sposoby nie spełniają swojego zadania. Nieodzowną pomoc może dać wspaniały partner, który masażem pleców uszczęśliwi każdą mamę. I to polecamy w szczególności.

Polub nas na Facebook'u!

Dane kontaktowe

Zadzwoń lub napisz, z przyjemnością rozwiejemy wszystkie Twoje wątpliwości i odpowiemy na pytania związane z naszą ofertą.

Adres: ul. Hynka 30 80-465 Gdańsk
Tel. 535 911 195
Email: pozmedik.biuro@gmail.com

My na mapie

© POZMEDIK 2018 . Wszelkie prawa zastrzeżone Tworzenie stron WWW Inter Web